fredag, februari 16, 2007

Fenomenet Bilsymboler

När Butabi var en liten, krummbent unge som sprang roligt, ja då var han fullkomlig kung inom ett udda område. Vid osedvanligt låg ålder kunde han med enkelhet identifiera i stort sett ALLA kända bilmärkes-emblem i branschen. Tror att orsaken till detta är "den äldres" stora intresse för just fordon på 4 hjul. Det är dock en väsentlig skillnad mellan att kunna "känna igen" en företagssymbol och att veta vad den står för. År 1987 då Butabi var blott 4 år gammal reflekterade han inte över varför Mercedes' emblem var en treuddig stjärna eller varför Opel hade en blixt i en ring som symbol. Det är dock 20 år sedan, och nu en dag i februari 2007 var det någon som berättade för Butabi, bakgrunden till BMW's klassiska blå-vita symbol. Då började tankarna snurra, "tänk om samtliga bilmärken har en sån här skojig historia att berätta?". Faktum är att många har viss betydelse, har Butabi kommit på efter noggrann efterforskning. Givetvis skall ni få ta del av resultatet, vare sig ni bryr er eller inte. Enjoy.

BMW

Tror säkert att ni alla känner till BMW's stilfulla, fina symbol. De blåvita rutorna i mitten föreställer faktiskt en roterande flygplanspropeller mot en blå himmel. En något stiliserad bild av detta fenomen. BMW har tydligen varit riktigt vassa på flygplansmotorer för Luftwaffe en gång i tiden. Det finns dock ännu mer logik i emblemet än detta. Förkortningen BMW står för Bayerische Motoren Werke. BMW härstammar från Bayern i Tyskland och Bayern's färger är just blå-vita.

Mitsubishi
Som många av er vet så glider Butabi och Sessan runt i ett fint Mitsubishi-exemplar, i folkmun kallat "V8-Colten". Ni är säkert även många som sett företagets fina röda emblem på bilar, truckar och värmecentraler. Men vad betyder de 3 röda diamanterna i symbolen? Jo det är så att Mitsubishis grundare Yataro Iwasaki hade detta märke i sitt familjevapen och han ansåg väl att det var passande att ha det även i sin företagslogga. Visste ni förresten att Mistubishi, på japanska, betyder "3 diamanter"?

SAAB
Namnet SAAB kommer från företagets gamla slogan ”Sälj Aset Annars Byt”. Skoja bara. SAAB betyder ”Svenska Aeroplan AktieBolaget” och de, precis som BMW, var i begynnelsen koncentrerade på flygplansmotorer. Deras logos har ändrats flera gånger sedan 1937 men sedan 1984 har de hållt sig till den skånska gripen mot en mörkblå bakgrund. Har faktiskt inte hittat någon logisk förklaring till varför man blandat in det Skånska landskapsvapnet med tanke på att företaget härstammar från Trollhättan? Nån som har förklaringen?

Alfa Romeo
Många tycker att Alfans emblem är skit coolt och über tufft. Visst får man hålla med om att det är väldigt vackert men Butabi personligen tycker det är alldeles för rörigt och komplicerat och totalt omöjligt för en 3-åring att rita. Det har dock, precis som de andra märkena, en betydelse. Märket är en kombination mellan Milanos stadsvapen och ett familjevapen som den mäktiga familjen Sforza använde under medeltiden. Butabi har ingen aning om vad för sorts business som denna familj höll på med men den var nog inte helt helylle. bilden föreställer nämligen en slingrande orm som slukar ett människobarn. Trevligt.

Mercedes
Mercans märke är ju riktigt stilrent och elegant tycker Butabi. Mercans grundare Gottlieb Daimler. För över 100 år sedan, då affären ännu inte gick så bra, skickade han ett vykort till sin älskade hustru. Han hade på bilden markerat parets hus i Deutz med en stjärna och skrivit texten: ”En dag kommer denna stjärna att lysa välsignande över vårt arbete”. Och se så rätt han hade, tears to the eyes fan.

Audi
Audis kylarsymbol är inte komplicerad men dock jävligt stilren. 4 ringar i stål, det behöver inte göras svårare. Audis grundare hette August Horch. Ni som läst tyska i skolan vet att ”horch” betyder ”lyssna”. Ni som sedermera läst latin vet att ”lyssna” heter ”audi” på detta uråldriga språk. Därav namnet. Historien bakom de 4 ringarna härstammar från världsdepressionen på 30-talet då den tyska bilindustrin med snälla ord gick skitdåligt. För att rädda businessen något gick 4 stora biltillverkare samman i en union, Audi, DKW, Horch och Waderer. 4 tillverkare, 4 ringar helt enkelt.

Opel
Även Opels märke har modifierats något genom årens lopp. Från början föreställde märket en zeppelinare som flög ut genom en ring. Efter krigen med succéer som Hindeburghs haveri i bagaget var inte zeppelinarna så populära längre. Så efter det andra kriget gjordes zeppelinaren om till ett jetflygplan som i sin tur designades om till blixten som vi alla känner till.

Volvo
Även Volvo’s namn är hämtat från latin. Det betyder ”Jag rullar” nämligen. Symbolen har inget direkt med namnet att göra. Tydligen skall stålringen med den uppåt pekande pilen symbolisera ”det goda svenska stålet”.

Subaru
Ska bli spännande att se om astronomerna Figini och Kiwi känner till denna information. Subarus emblem föreställer stjärnkroppen ”Plejaderna” som man ofta kan se med blotta ögat på himlavalvet. Guess what Butabiholics… Subaru är det japanska namnet för just ”Plejaderna”.

Skoda
Vi snackar 1920-talet. Vi snackar om en rik tjeckoslovak vid namn Emil Skoda. En dag reste Emil till USA på semester. Där lyckades han övertala en stackars indian att följa med tillbaka till Tjeckoslovakien för att börja jobba som betjänt. Det var då någon kom på att man skulle ha med en indian i det nystartade företagsemblemet. Man skissade fram ett snyggt märke föreställande en indianhövding, med fjäderskrud och hela kittet. Efterhand har dock Skodas symbol förenklats och nuförtiden ser den mest ut som ett par fjädrar och en pil.

Se där ja, ännu en kurs i onödigt vetande av Butabi. Hoppas i alla fall att någon av er tyckt att den lilla kuriosa resan vart någorlunda intressant. Nästa gång ni ser en BMW kommer ni nog tänka på en flygplanspropeller i alla fall. Om ni har ytterligare info rörande andra företagssymboler så dela gärna med er i kommentarerna.

BUK-07: Vilka färger har den skånska flaggan?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Den är gul och röd, brother!

Anonym sa...

satan in hell va rätt du har =)

Anonym sa...

Helt underbar fakta! Kan inte tacka dig nog för att du orkat fixa den till mig :)

Anonym sa...

Alfas Romeos logotyp enligt Wikipedia

Alfa Romeos logotyp (se bild) består av två emblem. Det vänstra fältet visar staden Milanos fana, ett rött kors på vit bakgrund. Det högra fältet består av den milanesiska ätten Viscontis heraldiska vapen. Vi ser en orm, symboliserande vishet, som slukar en "otrogen".

Från början fanns två repknopar i märket som symboliserade kungahuset Savojen. Dessa knopar försvann i samband med att Italien blev en republik 1946. Fram till 1972 stod tillverkningsorten Milano i det blå fältet. När man startade en fabrik i Neapel togs Milano bort och logotypen moderniserades - kransen togs bort. Kransen hade lagts till efter att Alfa blivit världsmästare.

Ett annat kännemärke för Alfa Romeo är fyrklövern - Quadrifoglio. Den har också sitt ursprung i tävlingsdelen. Den svenska Alfa Romeo-klubbens medlemstidning heter Klöverbladet.

Johan sa...

SAAB och Skånsk Grip?
SAAB och lastbilstillverkaren Scania var från början olika bolag som gick ihop. Scania är latinska namnet på Skåne och Scania har en grip som logga. Så gripen i SAABs senaste emblem bör ha samband med samgåendet med Scania.